خودروسازان جهانی مانند هوندا تولید خود را به دلیل کمبود شدید نیمه هادیها کاهش دادهاند و اکنون با آنچه که خودروساز بزرگ تویوتا موتور آن را افزایش بی سابقه در هزینهها مینامد، مواجه هستند زیرا محدودیتهای کووید-۱۹ چین، کارخانهها را تعطیل کرده و جنگ در اوکراین زنجیره تامین را بیشتر تحت فشار قرار داده است.
یاسوهیده میزونو، مدیر ارشد اجرایی گفت: «در حال حاضر امیدواریم که با استفاده از قطعات موجود در انبار، کسب و کار را در مسیر بهبودی در ماه ژوئن قرار دهیم.» میزونو گفت که این شرکت شنیده است که وضعیت قرنطینه در شانگهای رو به بهبود است و زنجیره تامین و لجستیک در این کشور تا حدود ۸۰ درصد بهبود یافته است.
هوندا دومین خودروساز بزرگ ژاپن از نظر فروش، سود عملیاتی را برای سال مالی جاری که از آوریل آغاز شد به ۸۱۰ میلیارد ین (۶.۲۹ میلیارد دلار) پیشبینی کرد. تحلیلگران بر اساس گزارش Refinitiv، انتظار داشتند که رشد ۶.۳ درصدی به ۹۲۶.۳ میلیارد برسد.
انتظار می رود امسال ۴.۲ میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان بفروشد که ۳.۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. تویوتا روز چهارشنبه ۲۰ درصد کاهش سود در سال جاری را پیشبینی کرد، در حالی که نیسان موتور اعلام کرد انتظار دارد سود آن ثابت باشد.
این شرکت در بیانیهای اعلام کرد که در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۳، عدم اطمینان در عرضه و تولید و افزایش بیشتردر هزینهها را انتظار دارد. این شرکت گفت که انتظار میرود اثرات کمبود تراشه و شیوع مجدد کووید- ۱۹همچنان باقی بماند. این شرکت گفت که انتظار دارد حدود ۳۰۰ میلیارد ین هزینه برای پوشش افزایش هزینههای مواد، نیروی کار و لجستیک در سال جاری داشته باشد که تقریبا ۱۱ درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان میدهد.
هوندا، اعلام کرد که تولید دو کارخانه داخلی خود را تا پایان ماه مه حدود یک پنجم کاهش میدهد. سهام هوندا که در بحبوحه رشد ۲.۶ درصدی در بازار روز جمعه ۲.۲ درصد افزایش یافت، تا کنون در سال جاری یک درصد افزایش داشته است.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/